Bburago történet

A Bburago egy fém játék modellautókat gyártó cég Olaszországból. Eredetileg 1974-ben alapították Martoys néven Milánóban a Besana testvérek, Mario, Ugo és Martino. 1976-ban nevezték át Bburago-ra, innentől kezdve egészen 2005-ig a Milánótól 20 km-re fekvő Burago di Molgora nevű községben volt a vállalat központja, itt gyártották helyben az összes autót. Innen ered a név, B mint a Besana családnév kezdőbetűje + a Burago településnév. 2005-ben felvásárolta a Maisto. 2007-től indult újra a gyártás a May Cheong Group égisze alatt, immáron Kínában. A vállalatcsoport tulajdonolja a Bburago és Maisto márkaneveket is.

Verseny Kínával, Magyar szállal

Nehéz volt lépést tartania az olaszországi gyárnak Kína térhódításával, egyszerűen lehetetlen volt olyan olcsón adni az autókat mint más játékgyártók, akik már Kínában gyártattak. Még mielőtt áthelyezték volna a gyártást Kínába, illetve még mielőtt eladták volna a kínai vállalatnak a Bburago márkanevet, voltak próbálkozások a költségcsökkentésre. Ilyen megoldás volt az összeszerelő üzem Magyarországon. Ha pontosak az információink, 1998-ban működött Békéscsabán egy üzem, ahol kb 50 fő rakta össze az Olaszországból kapott alkatrészekből az autókat. Ezekre ugyanúgy Made in Italy felirat került, mivel itthon csak összeszerelés folyt. Ami biztos, hogy Mercedes 300 SL autókat raktak többek között össze, nem véletlen találni olyan sokat belőle használtan a különböző hazai hirdetőoldalakon. Sajnos hamar befejezte működösét a üzem, ugyanis rengeteg selejt – állítólag minden második autó – került ki a magyar munkások kezei alól.

Ha nem is Bburago néven, de készültek autók az egykori Jugoszlávia területén is. Valószínűleg az öntőformákat adhatták el az olaszok, és így kerülhettek kereskedelmi forgalomba a FIAT Ritmo és Mercedes-Benz 450 modellek Made in Yugoslavia felirattal, azonban Bburago logó helyett MP Sabac logóval.

Köszönet az infókért, képekért Nagy Géza gyűjtőtársunknak!




TONS sorozat

A Bburago első éveiben, egészpontosan 1977 és 1983 között kiadott egy TONS névre keresztelt sorozatot, ami teherautókat tartalmazott. Egészpontosan 12 féle különböző modellről volt szó, melyeknek egytől egyig FIAT 50 NC volt az alapja, de különböző felépítményekkel. Különféle szállító járművek (zárt, platós, dömper stb.), daru, betonkeverő vagy épp tűzoltó kivitelben. A 12 különböző típus 1501-től 1512-ig volt számozva, ráadásul ezek többféle színben is kaphatók voltak. Mondanom sem kell, az 1/43-as méretben készült eredeti olasz modellek igazi ritkaságok, beszerzésük szinte lehetetlen.